Med et fænomenalt udgangspunkt, startende som nummer to, blev Philip sendt på banen til 2. kvalifikationsheat. Èn placering som han gerne skulle have fuldt udbytte af. En af de omkring kørende konkurrenter – Nicki Thiim fik en god start og overhalede Philip, men senere forbremsede han sig for enden af langsiden og måtte en tur omkring Pitten.
Allerede tidligt i løbet måtte nogle af feltets ”prominente” kørere opgive kampen, da de endte dybt begravet ude i sandet. Mörth, Magnussen & Casper kolliderede med hinanden – en kædereaktion som blev startet af Mörth. Så begge Chevrolet´er var dermed slået ude af kampen, eftersom Lundgaard slet ikke formåede at komme til start efter gridshowet. Da kollisionen skete forholdsvist tidligt i løbet, kunne Jan og Casper bruge ventetiden til at inspicere bilernes skader og uheldsforløbet. Begge bilers tilstand satte ekstra grå hår i hovedet på de ventende mekanikere i Pitten, men det skulle senere vise sig at Casper var dén som slap ”heldigst” ud af situationen. Ydermere var også Outzen; Ager og Leveau kaldt til tælling uden for banen.
På 10. omgang kørte safetycar´en forrest i feltet, på dette tidspunkt lå Falch nr. 1, Philip nr. 2 og John nr. 3. Falch forbremsede sig og tabte føringen til Philip, da denne overhalede ham. Men da dette skete i grøn flagzone blev Philip idømt en tidsstraf på 20 sekunder, hvilket satte ham betydeligt tilbage i feltet. Da Philip blot havde reageret på Falchs opbremsning blev der indgivet en klage over straffen, dén var dog en faktadom kunne dermed ikke annulleres, men fra dommernes side kunne de godt se problematikken.
John havde gennem løbet arbejdet sig op fra en 8. plads til at køre løbet hjem i suveræn stil. Andre køreres uheld fandt ud til hans fordel og han holdte hovedet koldt, mens stadig bestemt – som vi kender John bedst. Da der kun manglede få omgange gik han forbi teamkammerat Philip Andersen og så var resten af tiden ellers ren og skær opvisning.
Det lykkedes at få Caspers bil gjort klar efter rigtig flot, og ikke mindst effektivt mekanikerarbejde. Mens både Mörth og Magnussen kunne holde tidlig, men garanteret ufrivillig, søndag.
John fik et optimalt udgangspunkt for at komme et skridt nærmere mesterskabet i og med at polen tilhørte ham. Philip startede som nummer 8 og Casper nummer 10 – da starten var gået var begge rykket én placering nærmere toppen. Både Philip og Casper døjede med køreren foran dem, i Philips tilfælde var (atter) Falch, mens Casper viste Gunnar Kristensen, at det var det forsvarende mester han havde bag sig. Philip fik hurtigst held med en overhaling og kørte forbi Falch på 6. omgang.
Nogle af de ”vigtige” konkurrenter i pointstriden – Outzen og Nykjær indtog på 7. omgang pladserne 14 og 15. Men på samme omgang blev Outzen idømt en strafbane. Igen faldt omstændighederne ud til Essex fordel, og særligt John Nielsen.
På 12. omgang overhalede Philip Tom Pedersen, og det betød ekstra points til Philip i forhold til de to køreres indbyrdes kamp i Privat Cuppen.
Søndagens anstrengelser gør, at John Nielsen med 191 points nu fører i Danish Touringcar Championship foran Michel Nykjær, der har 183 points. Jan Magnussen og Casper Elgaard kommer herefter med 158 og 148 points, mens Michael Outzen har 144 points på femtepladsen. Og Philip sidder på Privat Cuppen….
|