Da starten gik, var det, med en vanlig Casper i front, efterfulgt af Magnussen og resten af teamets kørere længere nede i feltet. Alle tre kom godt fra start, John og Philip arbejdede sig beslutsomt op igennem feltet, og indhentede vigtige point i den samlede stilling.
Casper startede på Pole Position og fik langt ind i finalen, det optimale ud af denne plads. Han kørte fornuftig kørsel, som hele tiden holdte Magnussen på behørig afstand og vigtigst – bag sig… Der blev ikke givet ved dørene og slet ikke rundt i banens sving.
Finalen fik dog en dramatisk afslutning da Magnussen, under et overhalingsforsøg, kolliderede med Casper. Med det udfald at Caspers bil blev skadet så den ikke kunne holde speeden, og han måtte se sig passeret af Jan. For denne forseelse indkasserede Magnussen en strafbane – den faldt dog ikke ud til Caspers fordel, da han samtidig med en skrantende bil så Jan udføre strafbanen under gul flagzone og overhalingsforbud.
Efter sammenstødet kunne Casper ikke følge trop med Magnussen og måtte se sig selv overhalet, for at indtage en misfornøjet 2. plads. Da bilerne blev slukket ude på gridden tog Casper den direkte vej over til dommertårnet for at protestere, og efterlod Magnussen og Outzen alene tilbage på podiet. Det var en forståeligt frustreret Casper som havde en ”høne at plukke” med dommerne, og kropssproget sagde det hele da en kegle fik kærligheden at føle på vejen til dommertårnet.
”Jan påkører mig under en overhaling, og rammer min bil så hårdt at den bliver ødelagt. Men jeg kan ikke forstå at straffen for det slet ikke komme til at koste ham noget” sagde en tydelig skuffet Casper, som ellers havde holdt fast i førerpositionen i ni omgange,
Magnussen blev, som nævnt, tildelt en strafbane for episoden. Men det var én strafudmåling som teamet fandt fejlagtig. Her oveni mente de heller ikke at Magnussen havde udført strafbanen korrekt. Sammenlagt resulterede dette i at Team Essex nedlagde endnu en protest. I alt blev der nedlagt 2 protester. Begge protester blev afvist af JURYEN og den ene var én faktadom, som dermed ikke kunne appelleres.
John havde kæmpet sig frem til en 4. plads i finalen, hvilket var en klar forbedring fra den 17. plads han havde indkasseret under 2. kvalifikationsheat, hvor han var blevet idømt hele to straffe. Først en strafbane for at påkøre Lundgaard, dernæst en StopAndGo for påkørsel af Mörth, som dog faldt med under to omgange tilbage af heatet. Derfor traf John det valg, at køre heatet ufortrødent færdigt og fik en tidsstraf på 20. sekunder for manglende udførsel af StopAndGo.
Det betød naturligvis at han måtte starte finalen et stykke nede i feltet. Men med Johns velkendte standhaftighed og vilje overhalede han én efter én konkurrenterne.
Philip indtager efter Juniløbet tredjepladsen i DTC-Cuppen. På nuværende tidspunkt udgør BMW-trioen (bestående af Philip Andersen, Michael Outzen samt Tom Pedersen) toppen af Cuppen. Både Tom og Michael leverede topkørsel, som udfordrede Philip til at præstere sit ypperste. Men dette var stor en mundfuld, da Michael fortsatte sin seneste stime af fremgang (bl.a. med tredjepladsen i finalen), og Tom pressede sin E46 til det yderste og vandt 2.kvalifikationsheat plus en sjetteplads i finalen.
Det uofficielle samlede resultat ser, på nuværende tidspunkt, således ud: Michel Nykjær fører med 122 points foran John Nielsen, 116 points, Casper Elgaard, 113 points, Michael Outzen, 109 points, Jan Magnussen, 102 points og Tom Pedersen, 79 points. |