HISTORIE OM DTC, TEAM ESSEX OG TEAMETS KØRERE – 1. DEL
Startskuddet til 2007-sæsonen er for længst blevet affyret, og hvem som løber af med mesterskabet må tiden vise… Fortsætter Team Essex de foreløbige takter så ser tingene jo lovende ud, men hvordan har mesterskabskampen og hele feltets kamp, hvor alle er mod alle, egentlig set ud i de tidligere sæsoner? Vi prøver i det følgende at samle nogle af de mange tråde der findes, hvor Team Essex og teamets nuværende kørere er involveret.
Ser man på hvornår Team Essex havde sit indtog i DTC, så skete det i 2002 og første sæson inden for dansk motorsport blev et ”lærerigt” år. Teamet opnåede ikke med det samme de resultater, som ellers er blevet kendetegnende for teamet. I stedet fik man, langt vigtigere, dannet det fundament som stadig er med til at præge teamet. Og hvad gør det at blive grinet af i starten når smilene i mellemtiden har skiftet ejermand og er blevet til sejrs-smil?
John Nielsen er uden tvivl den af teamets kører, som har rekorden i DTC-regi . John var med fra starten i 1999, hvor han stillede op i en importørstøttet Nissan Primera. John fik dog først sit indtog i DTC med dén allerførste afholdte anden afdeling. Og i normal John-stil lagde han stille og roligt ud med at vinde søndagsløbet ved GP Danmark!! Ved årets sidste finaleweekend gik John desværre hen og påførte sin Nissan slemme skader under tidtagningen, og da den første DTC-sæson (det daværende Pro-Am) sluttede befandt John sig på en 5. plads ud af 17 deltagere.
Året efter – i år 2000, skiftede serien nu navn til Dansk Touringcar Challenge og Casper Elgaard stillede op i en ”familiebil”. Han var nemlig at finde i en Renault Megane stationcar for Renault Motorsport Danmark.
John rykkede sammenlagt nogle trin op af skalaen og endte som nummer 2, mens Casper afsluttede sin første sæson med en delt 10. plads.
2001 blev året hvor tingene for alvor begyndte at ”rykke”: Serien blev officielt Danmarksmesterskab og man startede på direkte tv-transmissioner – dansk motorsport skulle gøres kendt uden for motorsportskredse.
På forhånd var der lagt i kakkelovnen til en duel mellem John Nielsen og Michael Carlsen. John måtte dog trække sig da han løb ind i motorproblemer. Med Johns exit meldte ”nye ansigter” sig i kampen. Jason Watt og dennes makker – Jan Magnussen gav Michael Carlsen kamp til strengen om mesterskabet og gav tilskuerne ekstra underholdende spænding. Så deres, i år, gendannede makkerskab er efterhånden ved at have nogle år på bagen.
For første gang var Casper Elgaard at finde oppe hvor tingene sker. I pre-finalen på Ring Knutstorp lå han og kæmpede med Watt om førstepladsen. Men generelt kendetegnede skader og uheld året for Casper. Alligevel lykkedes det ham for at indtage en flot 4. plads, og John måtte for første gang se sig besejret af sin fremtidige teammakker. John endte som nummer syv i feltet, godt hjulpet på vej af et presset internationalt skema.
2002 blev året hvor ”veteranen” John og ”eleven” Casper slog pjalterne sammen i det nye team – Team Essex Invest. Dette blev starten på, hvad vi den dag i dag, kan kalde et stabilt og gensidigt makkerskab – ikke kun med hensyn til kørerne, men også deres trofaste følgesvende: BMW´erne.
Selvom teamet var nyt og skulle finde sig til rette, så var både John og Casper inde og gøre sig interessante i forhold til mesterskabet. De sluttede sæsonen af med henholdsvis en 3.- og 4. plads, med kun 4 points forskel!!
Foto: Jeppe Rimmen |