En tur down memorylane med Ib Frede & Philip Andersen
På en solskinsdag havde jeg fået en aftale i hus med Ib Frede (for nogle bedre kendt som Philips far) og Philip selv, i Smilets by – Århus…Det skal lige nævnes at efter mødet med de to, så kan man ikke være i tvivl om at det er et velfortjent navn til byen.
Selvom det nu til dags ofte er Philip som løber med opmærksomheden på racerbanen, så har han det ikke fra fremmede. Ib Frede startede selv med at være bidt af hestekræfter – men dem han var bidt af befandt sig i det våde element. Ib Frede startede helt tilbage i 1967 med racerbåde, og var faktisk Danmarksmester i 1969 & 1970.
Han skiftede dog spor og endte med gokarts, hvilket kom til at påvirke Philip. Starten var et styks gammel brugt gokart og så skulle Philip ellers blive Verdensmester i Karting. Det endte hurtigt med at Philip blev bidt af sporten i takt med at Ib Frede kørte træt i bøvlet med den gamle maskine – der måtte én ny til og inden længe havde Philip vundet DM i Formel Junior. I gennem de næste år blev jorden rejst tyndt og der blev afprøvet kræfter ved EM & VM, men stille og roligt skulle der ske noget mere…
Det blev Peter Elgaard som kom med ideen om at Philip skulle køre Formel Ford, så Philip ”overtog” Casper Elgaards gamle bil. Henrik Nymark blev leddet videre til Formel 2000, som dengang var større end DTC er i dag. Trods problemer med ustabile biler, hvor dækkene røg af mens Philip lå med over 200km/t, kunne intet stoppe ham og han blev treer ved DM.
Formel Renault stod som næste naturlige skridt. Igen var Philip hurtig – og et år vandt han 16 ud af 18 løb, og fik 15 Pole-Positions.
Når Philip i dag deltager i DTC er det med den indstilling, at der skal præsteres det bedste hver gang – og det stiller krav til ham selv som kører, men også til materialet. Han har ingen intentioner om at sætte sig ind i en racerbil uden at være fuldstændig klar, både fysisk og psykisk. Og målet er at blive placeret i top-5.
På nuværende tidspunkt sidder far og søn til daglig og deler samme matrikel, da de styrer et VVS-firma. Motorsporten er i dag en sport for Philip – men en sport på højt plan, hvor målet er at vinde. Det er 9-16 jobbet han lever af, drømmen om at leve af at køre F1 har været der. Men det er ikke en fremtidig professionel karriere indenfor motorsport, som skal betale regningerne.
Efter Ib Fredes udsagn har motorsporten gjort Philip klog på ting her i livet. Philip har fået sig nogle erfaringer som en gennemsnitlig 26-årig ikke besidder. Mod- og medgang har været med til at forme ham, og i hverdagen kan han ofte gøre nytte af ting motorsporten har lært ham.
Som en rigtig jyde siger Ib Frede altid sin mening, også selv om dén måske ikke altid er lige populær. Philips holdning er, at ligegyldig hvor uretfærdig man kan føle sig behandlet på banen, eller bare uheldig, så får man intet ud af at fare i flint og afreagere på andre. Så er det bedre at trække sig tilbage og tage dén med sig selv, for ens reaktion heller ikke bruges imod én på et senere tidspunkt.
Det er marginalerne man vinder på, og for at få dem bliver man nødt til at teste og hele tiden arbejde med bilens opsætning – der er ikke nok bare at bruge løs af dæk. Det kræver at man gør sit hjemmearbejde og at man er villig til at ofte tid og kræfter på netop dét.
Samme mentalitet gør også at man kan finde Ib Frede ud blandt folk til løbene. Han går og snakker med alle de bekendtskaber der er blevet dannet gennem mange år i motorsportens klør. Atmosfæren skal indtages og det sker bedst hvor tingene sker – ude på tribunerne, blandt mekanikerne og hvor løbene køres.
LIVET ER FOR KORT TIL DÅRLIG RØDVIN OG KEDELIGE KVINDER….
Citat: Ib Frede Andersen
Skrevet af:
Chefjournalist
Camilla Bondé |